top of page

ROBOTKLIPPER - hvad gør jeg?

Vi har for tiden en robotklipper kørende på fairway, men hvad skal jeg gøre, hvis en robotplæneklipper kører henover min bold, eller hvis jeg rammer den med min bold?

Svar: En Robotplæneklipper er en ekstern påvirkning af din bold på samme måde, som hvis den havde være bemandet af en greenkeeper. I den situation gælder Regel 9.6 (Bold løftet eller flyttet af ekstern påvirkning) i kombination med Regel 14.2 (Genplacere bolden på stedet). Dette betyder at bolden skal genplaceres på det oprindelige sted uden straf. Ofte vil det oprindelige leje for bolden være ændret. Hvis det er tilfældet anvendes Regel 14.2d(2) (genplacere på det nærmeste sted med et leje der ligner det oprindelige leje mest muligt). Hvis man rammer robotplæneklipperen, gælder Regel 11.1 (Bold i bevægelse rammer tilfældigt person, dyr eller genstand), hvor man også i 11.1b får anvisninger til, hvorfra bolden skal spilles. Dette betyder at bolden skal spilles som den ligger, uden straf. Hvis bolden er kommet til hvile oven på robotklipperen i bevægelse, skal bolden dog genplaceres på sted hvor bolden først lagde sig til hvile på robotklipperen.

På forespørgsel til R&A udtaler de, at der ikke kan indføres en speciel lokalregel, der eksempelvis giver mulighed for at slå slaget om, hvis robotplæneklipperen rammes.

Regel, etikette og handicapudvalget

oktober 2023


234 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page